کپسول آتش ‌نشانی از کجا بخریم

آتش‌سوزی یکی از حوادث ناگوار است که همواره خسارات بسیاری ایجاد می‌کند. کپسول‌های آتش‌نشانی ابزار بسیار کارآمدی برای اطفای حریق و کنترل آتش‌های نسبتاً کوچک هستند. استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی باعث کاهش درصد خسارات آتش‌سوزی می‌شود. متأسفانه، هر ساله افراد زیادی به دلیل سوانح آتش‌سوزی جان خود را از دست می‌دهند، سوختگی‌هایی که اغلب به دلیل یک اتفاق نه چندان مهم و بزرگ آغاز شده و به علت نبود وسایل اطفاء حریق بسیار زود به یک جهنم بزرگ تبدیل می‌شوند. امروزه نهادهای مربوطه استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی را در اکثر اماکن لازم و ضروری دانسته‌اند. به طوری که ساختمان‌هایی که کپسول آتش‌نشانی ندارند، مجوز پایان‌کار نخواهند گرفت. بنابراین خرید کپسول‌های آتش‌نشانی برای همه افراد اجباری است. برای اینکه بدانید این ابزار مهم را از کجا خریداری کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مشخصات انواع کپسول آتش‌نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی برای ماموریت‌های آتش‌نشانی استفاده می‌شوند. این کپسول‌ها ممکن است مشخصات متفاوتی داشته باشند، اما بیشتر شامل مواردی هستند که در زیر آمده است:

  • مواد بدنه

بدنه کپسول آتش‌نشانی اغلب از فلزی همچون آلومینیوم یا فولاد تولید می‌شود. این ماده باید در برابر حرارت و آتش مقاومت بالایی داشته باشد.

  • ابعاد

ابعاد کپسول آتش‌نشانی را می‌توان با توجه به نیازهای ماموریت‌های مختلف تطبیق داد. ابعاد کلی یک کپسول آتش‌نشانی حدود 60-70 سانتی‌متر طول و 20-30 سانتی‌متر عرض است.

  • وزن

وزن کپسول نیز با توجه به میزان آب و کپسول‌های آتش‌نشانی داخل آن متغیر است و می‌تواند 20 کیلوگرم یا بیشتر باشد.

  • رنگ

کپسول‌های آتش‌نشانی معمولاً با رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند تا آتش‌نشانان به سرعت آن‌ها را شناسایی کنند. رنگ‌های رایج شامل قرمز، زرد و راه راه با رنگ‌های نظامی است.

  • قفل‌ها و مکانیسم‌های باز و بسته شدن

کپسول‌های آتش‌نشانی دارای قفل و مکانیزم باز و بسته شدن مطمئن برای اطمینان از آب و تجهیزات داخل کپسول در هنگام حمل و نقل و استفاده هستند.

  • محتوا

کپسول‌ها شامل آب، دی‌اکسیدکربن، گاز و پودر هستند.

مشخصات انواع کپسول آتش‌نشانی

نکات ضروری زمان خرید کپسول آتش‌نشانی

زمان خرید کپسول آتش‌نشانی باید به کلاس آن دقت نمود. کپسول‌های مربوط به کلاس‌های آتش، به 5 دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول شامل مواد خشک و جامد همچون کاغذ است.
  • دسته دوم مایعات قابل اشتعال مانند بنزین
  • دسته سوم گازهای قابل اشتعال مانند متان
  • دسته چهارم فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم
  • دسته پنجم تجهیزات الکترونیکی

کپسول‌های جداگانه‌ای برای هر یک از این دسته‌ها طراحی شده‌اند که فقط می‌توانند آن‌ها را ببندند. به عنوان مثال، چون بنزین سبک است، هرگز نمی‌توان آن را با آب خاموش کرد. بنابراین باید با ایجاد کف و پودر از گسترش آن جلوگیری کرد و در هنگام خرید باید کپسول‌ها را با توجه به محل سکونت و درصد آتش‌سوزی در دسته‌های فوق تهیه کرد. این دسته‌ها به انواع کپسول‌های آتش نشانی برای کنترل حریق نیاز دارند.

نکات ضروری زمان خرید کپسول آتش‌نشانی

کپسول نوع 2 با کف برای اطفاء حریق مناسب است. این کپسول می‌تواند مایعات قابل اشتعال را سریع خاموش کند. کپسول‌های آتش‌نشانی دی‌اکسیدکربن برای اطفاء حریق نوع 2 نیز مناسب هستند. این کپسول‌ها مانند کپسول‌های کف‌دار از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می‌کنند.

کپسول‌های آتش‌نشانی آب و گاز فقط برای خاموش کردن مواد خشک و جامد مانند کاغذ مناسب هستند. این کپسول‌ها بیشتر در منازل و ادارات استفاده می‌شوند و خرید آن توصیه نمی‌شود. زیرا همه شیشه‌ها پس از استفاده کثیف می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها کار بسیار سختی است.

یکی از رایج‌ترین مکان‌ها برای خرید کپسول‌های آتش‌نشانی مراکز مورد تایید آتش‌نشانی است. این مراکز دارای انواع کپسول هستند که با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسند. البته برخی از این مراکز کپسول‌ها را به صورت رایگان عرضه کرده و به جای آن از شارژ، درآمد کسب می‌کنند. این امر بسیاری از ساکنان ساختمان را تشویق به خرید چنین کپسول‌هایی کرده است.

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های مجاز اقدام به فروش کپسول آتش‌نشانی می‌کنند. در واقع تمامی این فروشگاه‌ها دارای مجوز از سازمان آتش‌نشانی کشور هستند و فروش محصولات خود را به شکل قانونی انجام می‌دهند.

کپسول به شکل و فرم استوانه‌ای است که با توجه به نوع کاربری و کاربرد در سایزهای مختلف تولید می‌شود. کپسول‌های سبک‌تر روی دیوار و کپسول‌های بزرگ‌تر چرخ‌دار هستند. سیلندرهای آتش‌نشانی بزرگ‌تر برای محیط‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

قیمت کپسول آتش‌نشانی با توجه به نوع آن، حجم کپسول، استاندارد و کیفیت محصول، شرکت سازنده و برند آن متفاوت است. با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید محصول مورد نظر را از مراکز معتبر خریداری نمایید.

 

نوشتن دیدگاه