کندن کاشی با حرارت

کاشی‌کاری یکی از مراحل ساختمان‌سازی است که به دقت و مهارت بالا نیاز دارد. برای نصب سرامیک‌های جدید یا کندن کاشی‌های قدیمی بدون شکستگی، باید اصول اولیه نصب یا کندن آن‌ها را بلد باشید. نحوه کندن کاشی با حرارت بدون شکستگی آن چگونه است؟ آیا روش‌های دیگری برای جدا کردن سرامیک‌ها بدون ایجاد خرابی یا خسارت مالی وجود دارد؟ اگر شما نیز در این زمینه به راهنمایی نیاز دارید، با ما تا انتها همراه باشید.

چگونه کاشی ها را بدون شکستگی از دیوار جدا کنیم؟

اگر بخواهید در هنگام تعمیرات و بازسازی، آسیبی به سرامیک‌های قدیمی وارد نشود، باید یک راه حل اصولی برای آن پیدا کنید. کندن کاشی بدون ایجاد شکستگی یا ترک به دقت و مهارت نیاز دارد. برای جداسازی صحیح و سالم موزاییک‌های لعاب‌دار از ابزار و وسایل زیر استفاده می‌شود:

  • چکش.
  • اسکنه.
  • تیشه مخصوص بنایی.
  • جارو یا جاروبرقی صنعتی.
  • وسایل ایمنی مانند عینک، دستکش، لباس کار، زانوبند (در صورت نیاز).
  • فرغون برای حمل ضایعات بنایی.

چگونه کاشی ها را بدون شکستگی از دیوار جدا کنیم؟

همچنین برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید.  

  • آماده سازی محیط کار

پیش از انجام هر کاری باید محیط کار را آماده کنید. برای اینکه بتوانید سرامیک‌های روی دیوار را بدون آسیب دیدگی جدا نمایید، میدان کار شما بسیار اندک است. به همین دلیل می‌توانید با پوشاندن وسایل اطراف، از کثیف شدن آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین اگر محیط کار شما دارای سیستم تهویه است، آن را به منظور پیشگیری از پخش شدن گرد و خاک خاموش نمایید.

  • بررسی نوع اتصال سرامیک به سطح

دومین کاری که در هنگام جدا کردن کاشی از روی دیوار باید انجام دهید، بررسی اتصال کاشی به سطح مورد نظر است. برای این کار، یکی از موزاییک‌های لعاب‌دار کهنه یا ترک خورده را انتخاب کرده و اسکنه را روی ترک‌های آن قرار دهید. همچنین می‌توانید اسکنه را روی شکاف‌های بین تایل‌ها بگذارید. توسط چکش، ضربه‌ای کوچک به انتهای اسکنه وارد کنید. اگر موزاییک لعاب‌دار روی دیوار به صورت کامل جدا شد، یعنی با چسب یا ماستیک به سطح مورد نظر چسبیده است. در غیر این صورت، متریال مورد استفاده برای اتصال احتمالا ملات سیمان بوده است.

  • کندن کاشی و سرامیک

در صورتی که موزاییک‌های لعاب‌دار به راحتی از سطح خود جدا شدند، باید مراحل بالا را دوباره تکرار کنید. تایل‌ها را به دقت از دیوار جدا نموده و آن‌ها را برای استفاده مجدد در جای مناسب قرار دهید. در حین انجام کار ممکن است که چند موزاییک لعاب‌دار آسیب ببینند. این اتفاق یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

  • پاکسازی محیط و اتمام کار

پس از اینکه سرامیک‌ها را با دقت از سطح کار جدا کردید، فرصت آن را دارید که بستر کار را تعمیر کنید. برای مثال می‌توانید تغییرات لازم را انجام دهید. اگر قصد استفاده مجدد از کاشی‌های قدیمی خود را دارید، می‌توانید آن‌ها را با استفاده از سوهان و سنباده تمیز نمایید. در نهایت می‌توانید این تایل‌ها را به کمک چسب‌های مخصوص بر سر جایشان متصل کنید. آخرین مرحله از پروسه تعمیرات را می‌توان پاکسازی محیط از هرگونه ضایعات و تمیز کردن گرد و خاک دانست.

چگونه کاشی ها را بدون شکستگی از دیوار جدا کنیم؟

آموزش کندن سرامیک و کاشی های روی دیوار با حرارت

معمولا سرامیک‌های نصب شده روی دیوار به راحتی و بدون شکستگی با استفاده از ضربات دست، چکش یا اسکنه از جای خود کنده می‌شوند. اما گاهی اوقات پروسه کندن سرامیک آنقدرها هم ساده نیست. گاهی اوقات متریال مورد استفاده برای اتصال سرامیک به سطح مورد نظر به قدری قوی هستند که کار شما را چند برابر دشوارتر می‌سازند. در چنین مواردی می‌توانید از روش کندن کاشی با حرارت استفاده کنید.

اگر سرامیک‌‌ها با استفاده از چسب‌های قدرتمند صنعتی به دیوار چسبیده بود، بهترین روش برای جداسازی آن‌ها حرارت است. در این روش می‌توانید با کمک سشوارهای صنعتی یا مشعل، حدود 20 الی 30 دقیقه به سطح کاشی‌ها حرارت دهید. این کار باعث شل شدن چسب و آسان‌تر شدن پروسه جداسازی سرامیک‌ها می‌شود.

در صورتی که تمام موزاییک‌های لعاب‌دار سطح مورد نظر شما سالم بودند و درز یا شکافی نداشتند، از سنگ فرز برای کندن آن‌ها استفاده کنید. برای این منظور تنها کافی است که فرز را روی درز بین سرامیک‌ها قرار داده، دوغاب را شکافته و سپس کار جداسازی را شروع نمایید.

اما اگر هیچ راهی برای جدا کردن کاشی‌های قدیمی وجود نداشت، می‌توانید از چکش برقی استفاده کنید. البته در این روش، احتمال آسیب دیدن و شکستن موزاییک‌های لعاب‌دار زیاد است و امکان حفظ ساختار اصلی آن‌ها وجود ندارد. بنابراین بهتر است که از چکش برقی تنها در موارد خاص کمک بگیرید.

اندیکاتور ایچیموکو پیشرفته 

 

 

نوشتن دیدگاه