بهترین مواد برای درز کاشی

درزها و شکاف‌های کاشی و سرامیک ممکن است در طول زمان سابیده شده و کم کم از بین بروند. این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر فرم ظاهری فضا داشته و باعث تخریب و آسیب به بنا و دیوارها در طول زمان شود.

در زمان ساخت ساختمان، درزهای بین بخش‌هایی که با سرامیک، کاشی یا سنگ پوشانده شده‌اند، با استفاده از دوغاب پر می‌شوند تا از نفوذ آب به لایه‌های زیرین جلوگیری شود. با این حال، در طول زمان و به علت استفاده روزانه، شستشوی مکرر یا قرارگیری مداوم در معرض مواد شیمیایی، درزها ممکن است خراب شوند و ‌نتوانند به طور کامل جلوی نفوذ آب و مواد شوینده را بگیرند. این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بعدی مانند نشتی آب، رطوبت زیاد، و نم زدگی ساختمان شود.

معرفی بهترین مواد برای بندکشی سرامیک

ترمیم بندکشی سرامیک و کاشی‌ها در فرآیند بازسازی ساختمان ضروری است. این عمل با استفاده از مواد مخصوصی مانند خمیر بندکشی ضدآب، سیمان سفید و یا چسب بندکشی سرامیک انجام می‌شود. این مواد به عنوان یک لایه محافظ بر روی درزها و شکاف‌های کاشی و سرامیک استفاده می‌شوند تا از نفوذ آب و مواد مختلف جلوگیری کنند و در نتیجه، سلامت و نمای ظاهری ساختمان را حفظ کنند. در ادامه برخی از این مواد را معرفی می‌کنیم.

پودر سنگ و سیمان سفید

سیمان سفید و پودر سنگ به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند و می‌توانند برای بندکشی و درزگیری کاشی‌ها استفاده شوند. این مواد معمولا با افزودن آب، به حالت خمیری یا مایع تبدیل می‌شوند و در ادامه می‌توانند درزهای کاشی و سرامیک را پوشش دهند. این روش برای درزگیری در دیوارها و کف‌ها بسیار رایج است و باعث می‌شود که درزها در اطراف سرامیک‌ها محکم شده و نفوذ آب و هوا به داخل آنها کاهش یابد.

نانودرزگیر یا واتر پروف

نانودرزگیر یا واتر پروف ماده‌ای است که از تکنولوژی نانو استفاده می‌کند و برای بندکشی کاشی و سرامیک بسیار مناسب است. این ماده به دلیل استفاده از نانوذرات، دارای خواص ضدآب و مقاومت بالا در برابر رطوبت است. نانودرزگیر، بدون نیاز به افزودن مواد دیگری مانند حلال‌ها، سیمان یا آب، به راحتی می‌تواند مستقیما بر روی سطح کاشی یا سرامیک استفاده شود. همچنین، این ماده در رنگ‌های مختلف نیز تولید می‌شود که امکان انتخاب رنگ متناسب با کاشی‌ها و سرامیک‌ها را فراهم می‌کند. با استفاده از نانودرزگیر، می‌توان به طور موثر درزهای کاشی را در برابر نفوذ آب و رطوبت محافظت کرد.

نانودرزگیر یا واتر پروف

پودر مخصوص بندکشی

پودرهای مختلفی برای بندکشی کاشی و سرامیک وجود دارند که با ترکیب با آب، قابل استفاده هستند. این پودرها به صورت خشک و پودری عرضه می‌شوند و با افزودن آب، تبدیل به ماده‌ای خمیری می‌شوند که می‌توانند درزهای کاشی را پوشش دهند. پودرهای مخصوص بندکشی می‌توانند دارای خصوصیات مختلفی باشند که برای نیازهای مختلف مناسب هستند.

بعضی از پودرهای بندکشی دارای خاصیت ضد آب هستند که با استفاده از آنها می‌توان درزهای کاشی را در برابر نفوذ آب محافظت کرد. برخی از این پودرها همچنین دارای خاصیت ضد باکتریال نیز هستند و می‌توانند درزهای کاشی را در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها محافظت کنند. این قابلیت‌ها در مکان‌هایی مانند حمام و سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارد.

پودرهای بندکشی نانو نیز وجود دارند که به صورت نانوذرات کوچکتر از اندازه معمول تولید می‌شوند. این نانوذرات خواص تقویت شده‌ای مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت و لکه‌ها را دارند. این پودرها پس از خشک شدن و سفت شدن، درزهای بین کاشی و سرامیک را کاملا پوشش می‌دهند.

چسب درزگیر

چسب درزگیر یک ماده آماده است که در بازار عرضه می‌شود. این چسب‌ها در رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف موجود هستند؛ به طوری که شما می‌توانید متناسب با نیاز خود چسب درزگیر مناسب را انتخاب کنید.

استفاده از چسب درزگیر بسیار ساده است و به همین دلیل برای افراد مبتدی نیز مناسب خواهد بود. شما می‌توانید این چسب را به راحتی بر روی سطح کاشی یا سرامیک به کار ببرید و درزهای کاشی را به خوبی ببندید. بسته به نوع چسب درزگیری که انتخاب می‌کنید، ممکن است نیاز به اعمال فشار و یا استفاده از ابزارهای خاصی نداشته باشید. برخی از چسب‌های درزگیر حتی دارای قابلیت تنظیم زمان خشک شدن هستند که به شما اجازه می‌دهند تا زمان کافی برای تنظیم درست درزها را در نظر بگیرید.

چسب درزگیر

درزگیر آماده

این ماده نیز برای ترمیم و بندکشی درزهای کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. درزگیر آماده کمترین میزان آلودگی را در محیط ایجاد می‌کند و استفاده از آن ساده است. همچنین، قلم‌های مخصوصی نیز برای ترمیم بندکشی کاشی در دسترس هستند و می‌توانند برای درزگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از انواع مواد و روش‌های مختلف برای درزگیری و پوشش دادن شکاف‌های بین کاشی و سرامیک، بسیار ضروری بوده و باعث بالا رفتن دوام و زیبایی آنها می‌شود. انتخاب بهترین درزگیر برای کاشی و سرامیک، به نوع مواد مورد نظر، مکان مورد استفاده و سایر اهداف کاربردی بستگی دارد.

 

 

 

نوشتن دیدگاه