معرفی کامل و جامع آجر لفتون و ویژگی‌های آن در آجربان

آجر لفتون از پرکاربردترین انواع آجر در ساختمان‌سازی است که در بازار با عنوان آجر ماشینی و آجر ده سوراخ هم شناخته می‌شود. آجر لفتون را در کوره‌های ویژه‌ای با استفاده از ترکیباتی مانند خاک شیل، خاک نسوز و خاک رس می‌سازند، به همین دلیل استحکام و استقامت بسیار بالایی در مقابل رطوبت و حرارت دارد. در این مقاله به معرفی بیشتر آجر لفتون می‌پردازیم؛ پس برای آشنایی بیشتر با مدل‌ها و ویژگی‌های آجر لفتون با ما همراه باشید.

آجر لفتون (سوراخ‌دار) چیست؟

به آجر لفتون به واسطه‌ی سوراخ‌های موجود بر روی سطوح آن، آجر ده سوراخ هم می‌گویند، وجود این سوراخ‌ها باعث کاهش حجم 25 درصدی آن نسبت به یک آجر عادی می‌شود. معمولاً مواد سازنده‌ی آجر لفتون خاک شیل، خاک رس و خاک نسوز هستند که البته بیشترین درصد آن را خاک رس تشکیل می‌دهد، اگر سازنده از خاک رس و خاک شیل با درصد بیشتری استفاده کند، قیمت آجر لفتون افزایش خواهد یافت.

این آجر در بین انواع دیگر از تنوع رنگی بیشتری برخوردار است، رنگ آجر لفتون معمولاً زرد، پرتقالی، قرمز، گلبهی و قهوه‌ای است که بیشترین کاربرد را آجرهای لفتون قرمز و زرد دارند، این دو رنگ از نظر قیمت نیز به‌صرفه‌تر هستند.

آجر لفتون (سوراخ‌دار) چیست؟ 

آجر لفتون را می‌توان با توجه به کاربرد آن در انواع مختلف تقسیم‌بندی کرد که مهم‌ترین تقسیم‌بندی این آجر به دو صورت زیر است:

آجر لفتون قالب کوچک: آجرهای لفتون قالب کوچک به رنگ زرد تولید می‌شوند و از آنها برای ساخت‌وساز در جنوب کشور و بخش‌های گرمسیری استفاده می‌کنند. ابعاد آجرهای لفتون قالب کوچک، 19 در 9 در 5 سانتی‌متر و وزن آن‌ها در حدود ۸۰۰ گرم است. از کاربرد آجر لفتون قالب کوچک می‌توان این موارد را برشمرد: 

  •  طاق‌زنی
  •  پشت کار
  •  دیوار چینی بخش داخلی ساختمان
  •  تراس
  •  درپوش سرویس بهداشتی و حمام
  •  اجرای سقف

آجر لفتون قالب بزرگ: آجرهای لفتون قالب بزرگ را اغلب برای نما و یا در موارد توکار ساختمان استفاده می‌کنند، ابعاد این آجر معمولاً 21.5 در 10 در 5.5 سانتی‌متر و وزن 1.1 کیلوگرم است. کاربرد این نوع آجرها شامل موارد زیر است:

  • طاق‌زنی
  •  راه‌پله‌ها
  • منهول فاضلاب
  •  سوله سازی
  • دیوار چینی
  • حصار، ویلا و باغ
  • نماکاری
  • آجر لفتون سه طرف نما یا عراقی
  • آجر لفتون نما

ویژگی‌های آجر لفتون

آجر سوراخ‌دار، بین ۸ تا ۱۰ سوراخ دارد و قطر هر سوراخ این آجر به طور متوسط ۲ الی ۳ سانتی‌متر است که در آجرهای سه طرف نما به ۵ سانتی‌متر هم می‌رسد.

آجرهای لفتون علاوه بر مقاومتشان، در برابر سرما و یخ‌بندان هم بسیار خوب عمل می‌کنند و می‌توانند با تغییرات دمایی و محیطی سازگاری بالایی داشته باشند، همچنین این آجرها به‌ مرورزمان دچار فرسودگی یا شکستگی نمی‌شوند.

تراکم آجر لفتون، بسیار یکنواخت است و قادر به تحمل اشعه‌ی خورشید و گرمای بسیار زیادی است، دانه‌بندی آجر لفتون باتوجه‌ به آسیاب پودری آن، سطح صاف ‌و سختی را برای این آجر ایجاد کرده که همین مسئله مقاومت آن را نیز بالا می‌برد.

سبکی و مقاومت از عوامل مهم در صنعت ساخت‌وساز هستند، به همین دلیل است که هرچقدر مصالح سبک‌تر باشند و البته از سوی دیگر مقاومت بیشتری داشته باشند، کیفیت ساخت سازه بالاتر می‌رود و در نهایت این‌ سازه‌ها در برابر زمین‌لرزه و حوادث مقاوم‌تر خواهند بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت سنگین بودن آجرها است که یکی از دلایل اصلی آن، فشرده‌شدن خاک رس در حین پخت است، به همین دلیل با ایجاد سوراخ‌هایی در آجر وزن آن را کاهش می‌دهند که همین امر باعث افزایش محبوبیت آجر سوراخ‌دار و یا همان لفتون در صنعت ساختمانی است.

ویژگی‌های آجر لفتون

از آجر لفتون در فرایند ساخت دیوار به‌خصوص دیوارهای خارجی ساختمان استفاده می‌کنند که همزمان نقش نمای ساختمان را نیز ایفا می‌کند، مطمئن باشید دیوارهایی که با آجر سوراخ‌دار ساخته شده‌‌اند، تفاوت چندانی با دیواری که با آجر‌نمای رسی ساخته شده است، ندارند؛ از دیگر کاربردهای این آجر استفاده در ساخت دیوارهای باربر و غیر باربر است و چون چیدمان آن به شکل پازلی است، فشار وارده بر دیوار را کاهش می‌دهد.

خرید آجر لفتون در آجربان

سایت آجربان به عنوان یک مرجع آنلاین فروش و عرضه‌ی انواع آجر به‌خصوص آجر لفتون، سابقه‌ای بیش از 50 سال دارد. از مزیت‌های خرید از آجربان ارسال سریع و امن آن به تمام نقاط کشور است، مورد دیگری که موجب اطمینان به یک فروشگاه می‌شود، پشتیبانی کامل آن و برخورداری از خدمات پس از فروش است که آجربان با برخورداری از این ویژگی‌ها، جزء معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی عرضه‌ آجر محسوب می‌شود. شما می‌توانید با تماس و برقراری ارتباط با کارشناسان سایت آجربان از تمام شرایط خرید، ویژگی‌های محصول مورد‌نظر و قیمت آن، از جمله قیمت آجر لفتون و قیمت آجر سفال مطلع شوید.

نوشتن دیدگاه