گروت چیست

یکی از انواع مصالحی که در فرآیند ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، گروت است. گروت در واقع یک ماده سیال و چگال است که می تواند از ترکیب مواد مختلف ساخته شود. به دلیل خاصیت سیال بودن گروت ها، می توان آن ها را با آب، سیمان، ماسه و سایر افزودنی ها ترکیب کرد و در نهایت اجرا نمود. فضای خالی که با گروت پر می شود می تواند تاثیر زیادی روی استحکام سازه داشته باشد. برای آشنایی با انواع گروت و مشخصات آن این مقاله را مطالعه فرمایید.

انواع گروت    

گروت به ماده ای سیال گفته می شود که از ترکیب آب، ماسه، سیمان و افزودنی های مختلف تشکیل می گردد. این ماده برای پر کردن فضای خالی، درزها و شکاف ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند باعث تقویت سازه های موجود شود. خاصیت سیال بودن گروت باعث شده تا اجرای آن در محیط های مختلف به سادگی قابل انجام باشد. از گروت ها برای صنایع مختلفی استفاده می کنند و این بدان معناست که کاربردهای این ماده در هر صنعتی بسیار زیاد است.

یکی از مهم ترین ویژگی های گروت ها، میزان مقاومت آن ها است که از نظر مقاومت به دو دسته مقاومت فشاری و کششی تقسیم بندی می شوند. مقاومت فشاری به معنای توانایی گروت برای انتقال وزن تجهیزات به ستون ها و سایر اجزا است. مقاومت کششی گروت نیز می تواند باعث افزایش مقاومت گروت پس از خشک شدن شود. هر چقدر مقاومت کششی گروت بیشتر باشد، می تواند مقاومت بیشتری را در برابر لرزش ماشین آلات تحمل کند.

خاصیت انتقال بار یکی دیگر از ویژگی های مهم گروت است. در صورتی که گروت در ستون ها و تجهیزات مختلف نصب شود، می تواند با فشار از طریق بیس پلیت ها نیرو را به سطح زیرین خود منتقل کند. خاصیت روانی و افزایش حجم گروت باعث شده تا بتوان به طور کامل سوراخ ها و خلل و فرج ها را با کمک گروت پر کرد.

انواع گروت    

همانطور که توضیح داده شد گروت ها از ترکیب ماسه، سیمان و آب تشکیل می شوند. اما یک سری مواد افزودنی نیز به آن ها اضافه می شود که باعث ایجاد تغییر در خواص آن ها خواهد شد. گروت ها را می توان از نظر ساختار به انواع زیر تقسیم بندی کرد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنیم.

  • گروت اپوکسی

گروت اپوکسی یکی از بهترین انواع گروت موجود در بازار است که از ترکیب دو جزئی و سه جزئی تشکیل شده و جزء مواد محکم صنعتی به شمار می آید. این گروت از دو مایع مصنوعی مشابه با چسب اپوکسی تشکیل شده و می تواند دوام و استحکام بسیار خوبی داشته باشد. مقداری ماسه به عنوان ماده سخت کننده نیز به گروت اپوکسی اضافه شده که آن را به یک ماده سه جزئی تبدیل خواهد کرد. گروت اپوکسی یک ماده گران قیمت برای نصب دستگاه های صنعتی است و می تواند با استحکام بالایی که دارد، برای شرایط و مکان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

از گروت اپوکسی برای نصب دستگاه های مختلف مانند ماشین آلات موتوری، ژنراتورها، پمپ ها و ... استفاده می شود. در صنعت ساختمان سازی استفاده از گروه اپوکسی بسیار توصیه می شود. چرا که این گروت می تواند با مقاومت بالا برای ساخت ستون های پیش ساخته بتنی و فولادی، اتصالات مختلف، پی ها و ... مورد استفاده قرار گیرد. برای ایجاد پیوند محکم و با دوام در سازه، استفاده از گروت اپوکسی توصیه می شود.

  • گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی دیگر از انواع گروت موجود در بازار است. این گروت بیشتر به عنوان ملات استفاده می شود که برای نصب کاشی و سرامیک قابل استفاده بوده و قدرت بسیار خوبی برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات مختلف از خود نشان می دهد. از گروت سیمانی به عنوان سخت کننده استفاده می شود که به صورت یک کیسه پودر خشک در بازار قابل مشاهده اند. بعد از مخلوط شدن این گروت ها با میزان مشخصی آب، می توان آن ها را در محیط اجرا کرد.

  • گروت پلیمری

گروت پلیمری در واقع یکی از انواع گروت سیمانی است که برای بهبود خواص و ایجاد اصلاحات مختلف، یک سری مواد پلیمری به آن اضافه می شود. مواد تشکیل دهنده گروت پلیمری شامل مخلوط سیمان و رزین پلیمری است که ماده ای بسیار قدرتمند و کاربردی را به وجود خواهد آورد. این گروت دارای دانه بندی های ویژه با ماسه سیلیسی شکری است و همین موضوع باعث افزایش مقاومت و قدرت روان کنندگی گروت می گردد. به دلیل ویژگی های ساختاری خوب گروت پلیمری، در حال حاضر سهم قابل توجهی از بازار را این گروت تشکیل داده است.

انواع گروت    

کاربردهای گروت چیست

گروت به عنوان یک ماده سیال و قابل حرکت در درز و خلل و فرج ها، می تواند کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشد. از جمله کاربردهای مهم گروت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت ساختمان سازی: گروت می تواند برای استفاده در زیر ستون ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها و حایل های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این ماده بار وارده به سازه را به سمت پایین منتقل می کند و باعث کاهش فشار وارده به سازه می شود.
  • طراحی دکوراسیون داخلی: علاوه بر اینکه گروت در صنعت ساختمان سازی قابل استفاده است، می تواند برای نصب کاشی و سرامیک ها در کف و دیواره های حمام مورد استفاده قرار گیرد. همچنین گروت می تواند برای آب بندی نیز مورد استفاده قرار گیرد. تا زمانی که گروت خشک نشود، مراحل بندکشی و عایق بندی کاشی و سرامیک ها انجام نخواهد شد.
  • ماشین آلات صنعتی: یکی از کاربردهای گروت، کاهش ارتعاش و تراز کردن ماشین آلات صنعتی است. گروت ها می توانند در کارگاه های ساختمانی و صنعتی استفاده شوند و باعث کاهش تنش و استرس در فونداسیون شوند.

کاربردهای گروت چیست

  • پر کردن ترک و حفره های بتنی: یکی از مشکلاتی که در سطوح بتنی وجود دارد، ترک ها و حفره های مختلف است. ترک ها و حفره ها می توانند به مرور زمان استحکام بتن را کاهش دهند. یکی از کاربردهای گروت این است که به خوبی می تواند برای پر کردن حفره ها و ترک های ایجاد شده در بدنه مورد استفاده قرار گیرد.
  • نصب تجهیزات مختلف در خیابان ها: گروت ها می توانند برای نصب پایه های گارد محافظ دست انداز، تیرهای راهنمایی و رانندگی، برینگ پل ها و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند. در واقع کاربرد آن ها برای نصب تجهیزات خیابانی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع مصالح ساختمانی سایر مقالات سایت را مطالعه فرمایید.

 

نوشتن دیدگاه