نحوه استفاده از چسب بتن

برای اینکه یک پروژه ساخت‌وساز به سرانجام برسد، به محصولات و مصالح گوناگونی نیاز است که یکی از مهمترین آن‌ها چسب بتن (concrete adhesive) نام دارد. اگر بخواهیم در یک جمله کاربرد و مزایای این محصول را توصیف کنیم، باید به توانایی آن در افزایش میزان چسبندگی بتن اشاره نماییم. اهمیت این ویژگی زمانی بیشتر می‌شود که بخواهیم روی یک سطح بتنی قدیمی، یک یا چند لایه بتن جدید بیفزاییم. با استفاده از این ماده چسبندگی لایه قدیمی به لایه جدید افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه نحوه استفاده از چسب بتن را به شما آموزش داده‌ایم، برای یادگیری این موضوع با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از چسب بتن در استخر

برای اینکه استخر خود را با چسب بتن آب‌بندی کنید، می‌توانید این ماده را در ملات پلاستر، طرح اختلاط بتن، دوغاب کاشی‌کاری و همچنین به صورت خام به کار ببرید. برای اجرای هر کدام از این روش‌ها باید مراحل خاصی توسط افراد باتجربه صورت گیرد.

  • استفاده از چسب بتن با سیمان جهت ساخت سازه استخر

برای ساخت فونداسیون استخر می‌توان از concrete adhesive استفاده کرد و این سازه را در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم کرد. برای تهیه ملات جهت ساخت سازه معمولا چسب جایگزین آب می‌شود؛ نسبت آن نیز به اندازه 5 الی 25 درصد از وزن سیمان مورد استفاده است. این ملات در بتن‌ریزی کف استخر و ساخت سازه اصلی آن کاربرد دارد.

  • استفاده از چسب بتن با ملات برای ساخت رویه استخر

یکی دیگر از روش‌های مصرف concrete adhesive در استخر، به کارگیری آن در ملات پلاستر است. هنگامی که بلوک چینی و بتن‌ریزی دیوارهای استخر به پایان رسید، یک لایه ملات سیمان پلاستر روی آن مالیده می‌شود. در این مرحله می‌توان ماده چسبنده مورد بحث را با ملات مخلوط کرده و از آن برای نازک‌کاری استفاده کرد. برای تعیین نسبت ماده عایق به میزان پلاستر باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

  • ساخت لایه عایق سطح رویی استخر با استفاده از چسب بتن

concrete adhesive را می‌توان به عنوان یک لایه عایق روی سطح نهایی استخر نیز به کار برد. در این روش، چسب را به صورت خام و با ضخامت بسیار کم روی سطح بیرونی استخر می‌مالند. متداول‌ترین محصولات برای اجرای این روش، انواع چسب‌های لاتکس هستند. این محصولات می‌توانند تمام درزها و منافذ را به خوبی پوشانده و استخر را به طور کامل عایق‌بندی کنند.

  • دوغاب ریزی کاشی های استخر با استفاده از چسب بتن

پس از اینکه کاشی‌کاری استخر به پایان رسید، نوبت به دوغاب‌کاری می‌رسد. شما می‌توانید از concrete adhesive جهت تهیه دوغاب برای دوغاب‌کاری استخر استفاده کنید. برای این کار باید مایع عایق رطوبتی را با ملات مخلوط کرده و آن را به جای آب به کار ببرید. البته بهتر است که یک نوبت دوغاب‌کاری به شیوه سنتی انجام گرفته و برای آب‌بندی بیشتر از چسب‌های مخصوص نیز در نوبت دوم کمک بگیرید.   

نحوه استفاده از چسب بتن در استخر

استفاده از چسب بتن در دوغاب

از concrete adhesive برای افزایش چسبندگی میان دو سازه یا ساخت بتنی محکم و نفوذناپذیر استفاده می‌شود. این محصول را می‌توان به دو روش موثر دوغاب و ملات به کار برد.  

  • استفاده از چسب بتن به شکل دوغاب

طریقه مصرف چسب بتن در دوغاب فرایندی ساده است که به راحتی می‌توان آن را انجام داد. مراحل کلی این کار به شرح زیر است:

آماده‌ سازی سطح کار: پیش از مخلوط کردن ملات، سطح مورد نظر خود را به طور کامل تمیز کنید. به یاد داشته باشید که در روش دوغابی، در شروع عملیات باید مکان مورد نظر تا حد اشباع با آب خیس شده و سپس خشک شود. بدین ترتیب سطح عاری از هرگونه آلودگی و مواد سست خواهد شد.

ترکیب کردن ملات: concrete adhesive را طبق دستورالعمل درج شده روی بسته‌بندی محصول با آب و مواد خشک (مانند سیمان و ماسه) ترکیب کنید. تمام مواد را به اندازه‌ای هم بزنید که مایعی یکدست و روان بدست آید.

استفاده از ملات: ملات حاصل را به سرعت و به طور یکنواخت با ضخامتی در حدود 2 میلی‌متر روی سطح مورد نظر بمالید. عملیات ریختن ملات باید به سرعت انجام شود، زیرا مخلوط خیلی سریع سفت می‌گردد. همچنین برای این مورد لایه ضخیم ملات اصلا مناسب نیست.

عمل‌ آوری: ملات را طبق دستورالعمل سازنده به میزان مناسب عمل آوری کنید؛ زیرا امکان نگهداری آن برای مدت طولانی وجود ندارد. همچنین ملات را نیز در شرایط دمایی و رطوبتی مناسب نگه‌دارید.

در ضمن، حتما concrete adhesive با کیفیت بالا و استاندارد خریداری کنید. توجه به دستورالعمل‌های کارخانه سازنده نیز بسیار مهم است.

  • استفاده از چسب بتن به شکل ملات

نحوه استفاده از چسب بتن به روش ملاتی بدین صورت است که در هر پروژه باید روش مناسب همان پروژه را به کار برد. برای اینکه مخلوطی رقیق داشته باشید، باید 1 الی 4 واحد عایق رطوبتی را با 1 الی 3 واحد آب ترکیب کنید. سپس بر اساس میزان نیاز چسبندگی ترکیبات سازه مورد نظر، میزان آب مصرفی ملات سیمان حدود 10 الی 40 درصد کاهش می‌یابد. بتن با ترکیبات ساختاری ریز به میزان concrete adhesive کمتری نیاز دارد. در این شرایط باید concrete adhesive از نوع لاتکس را با سیمان پرتلند و ماسه ترکیب کرده و به شیوه صحیح به کار ببرید.

استفاده از چسب بتن در دوغاب

نسبت ترکیب چسب بتن و سیمان

برای استفاده از چسب بتن به روش دوغاب به یک واحد چسب، یک واحد آب و 4 واحد سیمان نیاز دارید. هر 1.5 کیلوگرم از مخلوط بدست آمده توانایی پوشاندن حدود یک مترمربع از یک سطح را دارد. آزمایش بهترین روش برای محاسبه میزان مناسب چسب بتن است. در آزمایشگاه‌های پیشرفته، مقادیر متفاوتی از این ماده را به مخلوط سیمان اضافه کرده و پس از بررسی و تعیین مقاومت، میزان بهینه مصرف آن را تعیین می‌کنند.

توصیه می‌کنیم که پیش از استفاده از concrete adhesive، سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی تمیز کنید. زیرا غبار، چربی یا آلودگی‌های دیگر مانع از جذب صحیح مخلوط چسبنده به نقطه مورد نظر شده و میزان مصرف آن را افزایش می‌دهند. در ادامه برخی نکات دیگر درباره میزان مصرف این ماده را شرح داده‌ایم.  

  • نوع چسب

نوع مایع عایق رطوبتی در میزان استفاده از آن بسیار تاثیرگذار است، به همین دلیل از نوع پودری این محصول بسیار کم استفاده می‌شود. زیرا در صورت مصرف بیش از حد این نوع، ترکیبات ملات از حالت یکنواخت خارج شده و مخلوطی ناهمگن بدست می‌آید.

  • اندازه ذرات خشک

اندازه ذرات ماسه و نوع سیمان نیز در تعیین نسبت ترکیب مایع عایق رطوبتی و سیمان تاثیرگذار است. اگر ذرات سیمان و ماسه ریز باشند، باید مقدار کمتری از concrete adhesive را به مخلوط بیفزایید. به طور کلی نفوذ به ذرات ریز آسان‌تر است و به مقدار کمتری از مخلوط چسبنده نیاز خواهید داشت. 

  • نوع سازه

در صورتی که به دنبال احداث سازه‌ای مستحکم با مقاومت خمشی و کششی زیاد هستید، از میزان concrete adhesive بیشتری استفاده کنید.

نسبت ترکیب چسب بتن و سیمان

نحوه استفاده از چسب بتن sa12

اگر قصد استفاده از چسب sa12 به روش پرایمر را داشته باشید، باید یک پیمانه sa12 و سه پیمانه آب را با یکدیگر ترکیب کنید. در نهایت مخلوط را با کمک یک قلم مو روی سطح مورد نظر بمالید. این در حالی است که برای استفاده از sa12 جهت ساخت ملات به یک پیمانه sa12، یک یا دو پیمانه آب و ملات خشک نیاز دارید. ملات خشک نیز از 15 کیلوگرم ماسه، 5 کیلوگرم سیمان و 10 گرم الیاف تشکیل می‌شود. ملات حاصل را می‌توانید با حداکثر ضخامت 15 میلی‌متر روی سطوح سیمانی و آجری اجرا کنید. 

برای ساخت ملات نرمه‌کشی به وسیله sa12 نیز باید 3 پیمانه خاک سنگ سیلیسی و 1 پیمانه سیمان را به همراه یک پیمانه sa12 و یک یا دو پیمانه آب ترکیب کنید. میزان مصرف مایع عایق رطوبتی sa12 جهت ساخت ملات سیمانکاری (ضخامت 1 سانتی‌متر) در هر مترمربع 800 گرم است. در حالی که برای ساخت ملات نرمه‌کشی (ضخامت 3 میلی‌متر) به حدود 300 گرم مایع عایق رطوبتی نیاز است.

نحوه استفاده از چسب بتن sa12

طریقه مصرف چسب بتن ساروج

اگر برای شما نیز درباره شیوه مصرف چسب بتن ساروج سوال پیش آمده است، باید بگوییم که این ماده در زمینه‌های گوناگون کاربرد دارد. برای استفاده از concrete adhesive در مصارف مختلف نیاز به آماده سازی است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که تمیز و خشک کردن سطح برای به کارگیری این ماده بسیار حیاتی است.

مصرف چسب ساروج به عنوان دوغاب: برای استفاده از این محصول جهت تهیه دوغاب باید آن را با آب و با نسبت 1 به 1 ترکیب کنید. سپس یک سوم ترکیب حاصل را به سیمان یا ملات خود بیفزایید. در صورتی که مخلوط بدست آمده یک کیلوگرم وزن داشته باشد، می‌تواند 10 مترمربع از سطحی را بپوشاند.

مصرف چسب ساروج در ملات یا بتن: برای ساخت ملات، concrete adhesive را با آب به نسبت حجمی 1 به 1 تا 1 به 5 ترکیب کرده و آن را برای سازه خود استفاده کنید. برای تعیین نسبت مناسب بهتر است که با فروشنده یا کارشناسان فعال در این زمینه مشورت نمایید.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله آموزش نحوه استفاده از چسب بتن به شما عزیزان بود. همچنین در این مقاله میزان مصرف و عوامل موثر بر نسبت استفاده از این محصول به سایر ترکیبات را با دقت مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم، این اطلاعات به شما در خرید و کار با چسب بتن کمک کنند.

 

 

نوشتن دیدگاه