پودر بندکشی چیست و کاربرد آن

اگر در حوزه ساخت‌وساز و حرفه‌های مرتبط با آن فعالیت داشته باشید، حتما تاکنون اسم بندکشی به گوشتان خورده است. بندکشی یا دوغاب ریختن اصطلاحی است که معمولا توسط کاشی‌کاران و سرامیک‌کاران به کار می‌رود. این افراد با بندکشی سطوح کاشی شده، باعث عایق شدن سطح مورد نظر نسبت به آب و سایر رطوبت‌های محیطی می‌شوند. استادکاران امروزه برای پر کردن فواصل میان موزاییک‌های لعاب‌دار از پودر بندکشی استفاده می‌کنند. این محصول بر پایه سیمان، چسبندگی زیادی دارد و استحکام و پایداری کاشی‌ و سرامیک‌های نصب شده روی سطوح مختلف را دوچندان می‌سازد.

جالب است بدانید که هر چقدر پروسه بندکشی تمیزتر انجام شود، زیبایی نهایی سطح کار بیشتر خواهد شد. همچنین در صورت به خوبی انجام شدن این عملیات دیگر نیازی نیست که نگران کنده شدن کاشی و سرامیک در اثر گذشت زمان باشید. این محصول را می‌توانید در 20 رنگ متنوع خریداری کرده و از مزایای آن‌ها بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف پودر مورد بحث و کاربردهای آن‌ها با ما همراه باشید.

پودر بندکشی چیست

در گذشته برای دوغاب‌ریزی سرامیک‌ها از مخلوط سیمان سفید و رنگدانه‌های ریز استفاده می‌شد. استفاده از این ترکیب مشکلاتی همچون ترک‌خوردگی سطح کار و تغییر رنگ تدریجی موزاییک‌های لعاب‌دار را به همراه داشت. اما امروزه انواع پودر بند کشی وارد بازار شده‌اند که باعث افزایش استحکام سرامیک‌ها و عدم نفوذ آب به سطح زیرین کار می‌شوند.

پودر بندکشی محصولی پرکاربرد برای کاشی‌کاران و سرامیک‌کاران است که از ترکیب سیمان، مواد پلیمری، مواد آلی، فیلترهای معدنی، رنگدانه‌های مختلف و غیره تولید می‌شود. نوع مواد مناسب خود را باید بر اساس نوع سرامیک، رنگ و فضای مورد نظر انتخاب کنید. همچنین برای استفاده از این ملات آماده خشک، باید مقداری آب (میزان درج شده روی بسته‌بندی) به آن بیفزایید. میزان غلظت مخلوط به دست آمده باید شبیه به خامه غلیظ باشد. بهتر است که مخلوط را به صورت تدریجی و در مقدار کم تهیه کنید، زیرا ملات مورد بحث پس از حدود 30 الی 40 دقیقه سفت می‌شود.

از این ملات برای پر کردن شیارهای مابین کاشی و سرامیک‌های کف و دیوارهای قسمت‌های مختلف خانه نظیر حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می‌گردد. اگر می‌خواهید این ملات نمایان باشد، می‌توانید رنگ‌های متنوع آن را به کار ببرید.

گاهی اوقات در ترکیبات این ملات سنگریزه‌های ریزی وجود دارد که برای پر کردن فضاهای بزرگ مناسب هستند. اگر محصول مورد اشاره به درستی آماده و استفاده شود، یک عایق مناسب در برابر نفوذ آب و رطوبت به حساب می‌آید.

پودر بندکشی چیست

انواع پودر بندکشی

پودر بندکشی بر اساس نوع ترکیبات مورد استفاده در حین ساخت خود به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از این محصولات عملکرد و کارایی بسیار مهمی دارند و استفاده از آن‌ها باعث افزایش استحکام بنا می‌گردد. یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این مواد، درزگیری میان آجرهای شاموتی و آجر سفال است.

  • پودر بند کشی پلیمری

این محصول همانطور که از نامش مشخص است، از مواد پلیمری نانو ساخته شده و بهترین ترکیب را با سیمان پرتلند تشکیل می‌دهد. این نوع مواد حاوی دانه‌هایی بسیار کوچک هستند که به خوبی میان موزاییک‌های لعاب‌دار قرار می‌گیرند و استحکام قابل توجهی را به ارمغان می‌آورند. یکی از خاص‌ترین پلیمرها، لاتکس نام دارد که در ساخت انواع مواد بندکشی استفاده می‌شود. این نوع پلیمر در بهبود انعطاف‌پذیری پودر بند کشی موثر است.

  • پودر بند کشی رنگی

پودر بند کشی سفید برای سرویس‌های بهداشتی، حمام و دستشویی به کار می‌رود. البته گاهی اوقات این مدل محصول نسبت به رنگ موزاییک و دیگر مصالح مناسب نیست و ترکیب ایجاد شده همخوانی ایده‌آل را به وجود نمی‌آورد. به همین دلیل شرکت‌های مختلف دست به تولید مواد بند کشی در رنگ‌های متنوع کرده‌اند. علاوه بر این، نمونه‌های رنگی مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت از خود نشان می‌دهند. از مهمترین موارد کاربرد مواد بند کشی رنگی می‌توان به آجر لفتون و آجر انگلیسی اشاره کرد.

  • پودر بند کشی آنتی باکتریال

مکان‌هایی مانند مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از کاشی‌ و سرامیک‌هایی با خاصیت آنتی باکتریال استفاده می‌کنند. محیط با کمک این مصالح ساختمانی از هر نظر در برابر رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک، باکتری‌ها و میکروب‌های گوناگون ایمن است. مواد بند کشی آنتی باکتریال به دلیل بهره‌مندی از خاصیت آنتی باکتریال قیمت بیشتری نسبت به دیگر انواع دارند.

  • پودر بند کشی ضدآب

تمام مواد بندکشی دارای خاصیت ضدآب هستند، اما پودرهای ضدآب به طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند. این محصولات مانعی ایده‌آل در برابر نفوذ نم و رطوبت به حساب می‌آیند و مقاومت بسیار بالای در مقابل سایش و ضربه دارند.

  • پودر بند کشی اسیدی

این مدل محصولات مقاومت بسیار بالایی در محیط‌ها و سایر سیالات اسیدی از خود نشان می‌دهند. پودرهای بند کشی اسیدی احتمال آسیب دیدگی سطوح مختلف بر اثر تماس با سیالات اسیدی و خورنده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. 

انواع پودر بندکشی

کاربردهای پودر بندکشی

چسبندگی بالا و نفوذناپذیری در مقابل آب و رطوبت از مهمترین ویژگی‌های انواع پودر بندکشی به شمار می‌روند. به همین دلیل این محصولات در زمینه‌ها و محیط‌های مختلف به کار می‌روند. برای مثال از این نوع متریال برای پر کردن فضای میان کاشی، سرامیک و حتی آجر سفال استفاده می‌شود. همچنین مواد بند کشی بهترین محصول برای درزگیری میان سنگ‌های مصنوعی هستند. برخی دیگر از موارد کاربرد این مواد عبارتند از:

  • درزگیری وان و سرویس‌های بهداشتی
  • مناسب برای محیط‌های مرطوب مانند استخر، حمام و سونا
  • درزبندی قطعات سیمانی و بتنی
  • پر کردن درزها و بندهای میان کاشی و سرامیک
  • بندکشی نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها و افزایش زیبایی نمای کار

کاربردهای پودر بندکشی

همیشه در انتخاب پودر بندکشی متناسب با نوع پروژه و محیط آن دقت داشته باشید. در این مقاله درباره انواع مختلفی از این محصول، مشخصات و کاربردهای هر یک از آن‌ها صحبت کردیم. در هنگام استفاده از این محصولات موارد زیر را در نظر داشته باشید:

از محصولی با تاریخ انقضای گذشته استفاده نکنید.

ملات حاصل از ترکیب آب و مواد بند کشی را در محیطی خشک و خنک نگه ‌دارید.

در هنگام کار با این نوع ملات، از دستکش و عینک استفاده کنید.

سطح کار را پیش از شروع درزگیری تمیز و خشک کنید. همچنین در انتها، سطح کار را با استفاده از اسفنج مرطوب تمیز نمایید.

خشک شدن کامل بندکشی 24 الی 48 ساعت طول می‌کشد.

 

 

نوشتن دیدگاه