نمای بیرونی ساختمان یک طبقه قدیمی ایرانی

سالیان سال است که در سراسر جهان معماری تنها یک علم مبتنی بر محاسبات شناخته نمی‌شود و در واقع تلفیقی است از به تصویر کشیدن هنر توام با محاسبات مهندسی و ترکیب سه بعدی سازی هندسه و علم ریاضیات، به همین سبب است که مخلوقات این هنر حتی پس از سال‌ها در دل و جان همه انسانها ریشه دارد.
بی شک همه ما به خصوص ایرانیان با این هنر مانوس شده‌ایم و هر یک به نحوی حداقل با دیدن یک سبک از ساختمان سازی به وجد می‌آییم. از گذشته تا امروز آثار معماری در سراسر جهان، با شناخت متریال ساختمانی و جدید و پیشرفت تکنولوژی، دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است و امروزه هر نوع از ساختمان طرفداران خاص خود را دارد.
در ادامه این مقاله از وبسایت ایمن دیار به بررسی نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی می‌پردازیم.

 ساختمان یک طبقه ویلایی

سبک‌های معماری و انواع ساختمان‌های ایرانی

 پیش از آنکه به معرفی انواع ساختمانهای ایرانی بپردازیم، بد نیست با انواع سبک‌های طراحی ساختمان و سیر تحولات آن آشنا شویم تا درک بهتری از هماهنگی و هارمونی در ساخت یک ساختمان داشته باشیم. بنابراین از مهمترین سبک های طراحی متداول نماهای ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سبک ایرانی: این سبک معماری با الهام از فرهنگ و هنر ایرانی، از جمله هنرهای سنتی و معماری قدیمی، طراحی و اجرا می‌شود. جزئیات زیرکانه و استفاده از مواد محلی و سنتی، باعث شده معماری ایرانی به تنوع و زیبایی شهرت یابد و به طور کلی می‌توان آن را در 6 سبک پارتی، پارسی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی تقسیم‌بندی کرد.

سبک معماری اسلامی: معماری اسلامی که از اوایل پیدایش اسلام تا کنون رشد و تکامل یافته، تجمیعی از انواع هنرها و سبک‌های معماری قلمرو‌های فتح شده، توسط مسلمانان است. برای مثال در گنبد مساجد شاهد تلفیقی از هنر نگارگری، خطاطی، سفال سازی، کاشی‌کاری و … هستیم که هر یک هنر تخصصی مردمان جایی از قلمروی اسلام است.

معماری اسلامی مسجد شیخ لطف الله

سبک کلاسیک: این سبک تلفیقی از دو تمدن روم و یونان باستان است که از بارزترین المان‌های این سبک، به تصویر کشیدن تجمل و شکوه به حد غایی است؛ در این سبک استفاده از سر‌ستونهای بلند و تراشیده، سنگهای قیمتی، درب‌های ورودی بزرگ و با عظمت و ترکیب چوب و شیشه بسیار رواج دارد.


سبک نئو کلاسیک: این سبک، یکی از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی ساختمان است که با الهام از سبک کلاسیک در حوالی سال‌های 1720 تا 1837 میلادی خلق شد و در عین حفظ ظاهر کلاسیک در نمای ساختمان از المان‌های بروز و مدرن در طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده شده است.


سبک پُست مدرن: سبک پست مدرن در قرن 21 میلادی از شهر لاس‌وگاس رونق گرفت که بزرگ‌ترین نشانه آن نبوغ در طراحی ابرسازه‌ها با حل چالش‌های روز دنیاست.


سبک طراحی گوتیک: سبک گوتیک که در قرن‌های 16 تا 18 میلادی در فرانسه شکل گرفت و بعد‌ها در سراسر جهان گسترده شد، در واقع پیاده سازی و اجرای سازه‌هایی با ستون‌های منتهی به قوس یا آرک‌های نوک تیز است؛ از معروفترین آثار این سبک به کلیسای نوتردام در پاریس می‌توان اشاره کرد.

خانه رقص

سبک طراحی رنسانس و باروک: در ایام رنسانس و گسترش آن در سراسر اروپا، معماری مناره‎های مخروطی شکل الهام‌گرفته از طرح گات، جای خود را به قوس‌های کلاسیک و طاق‌های چرخیده دور تا دور، فضاهای راحت‌تر و جزئیات سرگرم کننده‌ی طراحی دادند که منجر به ایجاد سبک باروک و رنسانس شد.


سبک گات: سبک گات پر از المان‌های تیز و مثلثی با سنگها و ستون‌های تراشیده است.


سبکهای معماری باستان: در گذشته به دلیل محدودیت در متریال و مواد ساختمانی پیشینیان برای احداث بناها از سنگ و چوب استفاده می‌کردند. از مهم‌ترین آثار بجا مانده از این سبک می‌توان به کاخ پرشکوه پرسپولیس در ایران و اهرام مصر اشاره کرد.


نمای ساختمان مدرن: در طراحی نمای ساختمانی مدرن حفظ و استفاده از نور محیط اصلی‌ترین پارامتر است، به همین خاطر در این نوع از نماها شاهد استفاده از شیشه در کنار چوب یا متریالی با حجم برجسته هستیم؛ همچنین استفاده از گیاهان در فضای داخلی یکی از اصلی‌ترین تکمیل کننده‌های نما در این معماری است.


حال که با سبک‌های طراحی ساختمان آشنا شدیم، باید گفت نمای بیرونی ساختمان‌های ایرانی معمولا شامل عناصر معماری سنتی و مدرن است و در عین حالی‌که در ساخت آنها از مواد و متریال محلی مثل آجر، سنگ، چوب، رنگ‎‌های محلی و … استفاده می‌شود، استفاده از شیشه و گیاهان جهت روح بخشیدن به فضا و ایجاد محیطی گرم به وضوح مشهود است. همین امر دست معماران ایرانی را در خلق فضاهایی باز و سبز در نمای بیرونی ساختمان مدرن ایرانی و استفاده از نورپردازی مناسب برای ایجادجلوه‌ای ویژه حتی در شب باز می‌گذارد.

 10 نمای ساختمان ساده یک طبقه

با توجه به رشد چشمگیر جمعیت نسبت به 4 دهه قبل، بیشتر معماران به طراحی آپارتمان‌ها، برج‌ها و یا ساختمان‌های چند طبقه روی آورده‌اند. اما معدود طراحان ساختمان‌های یک طبقه ایرانی، از جمله طراحان شرکت ایمن دیار که بیش از دو دهه تجربه طراحی انواع ساختمان‌ها را دارند، در طراحی نما با استفاده از دانش و خلاقیت خارق‌العاده‌شان به طراحی آثار چشم نوازی پرداخته‌اند که در سمت مقابل طراحی خانه‌های سنتی دو صده قبل قرارگرفته‌اند و با استفاده از متریال بروز و مجلل مانند سنگ‌های طبیعی و مصنوعی صیقلی، شیشه و فلزاتی چون آهن بر خلاف طراحی سنتی ایرانی که از موادی مثل آجر، کاهگل و سنگ‌های تراش‌دار و … استفاده می‌کردند توانسته‌اند همزمان با حفظ سادگی به زیبایی تمام هنر خود را به معرض نمایش بگذارند.
در ادامه این مقاله از وبسایت ایمن دیار به معرفی ده نمای ساختمان یک طبقه در دو سبک سنتی و مدرن می‌پردازیم تا تفاوت این دو سبک طراحی برای شما روشن‌تر شود.

خانه ویلایی مدرن یک طبقه

نمای خانه ویلایی

خانه ویلایی نمای ایتالیایی

خانه ویلایی در مناطق مرطوب

رندر ویلای یک طبقه مدرن

امارت یک طبقه ایرانی

نمای خارجی خانه مشروطه اصفهان

ساختمان قدیمی یک طبقه

موزه قاجار تبریز

خانه دوری یک طبقه ایرانی

 

نوشتن دیدگاه