خط فلز کشیده شده روی سرامیک

خط‌وخش ایجاد شده بر روی سرامیک‌ها، مشکلی رایج برای سطوح سرامیکی است. این اتفاق به‌ خصوص در مکان‌های پرتردد، مانند راهروها و ورودی‌های خانه، کف شرکت‌ها و ادارات برای سرامیک‌ها رخ می‌دهد. البته خبر خوش این است که ازبین‌بردن لکه‌ها و خراش‌های نه چندان عمیق سرامیک، فرایند ساده‌ای است و با استفاده از لوازم تمیزکننده خانگی انجام می‌گیرد. در این مقاله راه‌حل‌هایی را برای از بین ‌بردن رد فلز و یا دیگر اشیا از روی سرامیک عنوان می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

رفع خراشیدگی و خط‌وخش کاشی و سرامیک

خراشیدگی‌های سرامیک هرچند کوچک می‌توانند ظاهر زیبای یک خانه را خراب کنند و جلوه‌ای نامنظم به خانه بدهند. البته به ‌وجود آمدن خط‌وخش روی سرامیک، نسبتا اتفاقی رایج است و به مرور زمان برای سرامیک‌ها اتفاق می‌افتد. آثار این خط‌وخش معمولا روی سرامیک‌هایی به رنگ تیره، وضوح بیشتری دارد.

از دلایل به‌ وجود آمدن خش روی سرامیک هم می‌توان به پایه‌های فلزی مبل‌ها، راه‌رفتن با کفش به‌خصوص کفش‌های لاستیکی روی سرامیک، برخورد اجسام تیز و فلزی به سرامیک و یا برخورد اسباب‌بازی کودک به سرامیک اشاره کرد. در ادامه نکاتی ساده را بیان کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توان خط‌وخش سرامیک را پاک کرد.

استفاده از پاک‌کن‌های قدیمی

می‌توان از یک پاک‌کن بزرگ قدیمی و باکیفیت برای ازبین‌بردن خط و خش‌های نه چندان عمیق استفاده استفاده کرد. بهتر است پاک‌کن به رنگ سفید باشد تا خود ردی روی سرامیک برجای نگذارد. پاک‌کن‌های رنگی ممکن است خودشان هم لکه به جا بگذارند.

 پاک‌کن را بردارید و روی رد خراش سرامیک بمالید. اینگونه جای خش آن از بین می‌رود. توجه داشته باشید که این تکنیک برای جای خراشی که عمیق نباشد به‌خوبی کارساز است. برای پاک‌کردن خش‌های عمیق‌تر باید روش‌های جدی‌تری را به کار بست.

استفاده از پاک‌کن‌های قدیمی

اسپری همه‌کاره

 اسپری‌های همه‌کاره با نام WD-40 در بازار موجود هستند. این اسپری‌ها مخصوص ازبین‌بردن خش روی سرامیک هستند. البته در ابتدا از اسپری WD-40  در صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی، برای ازبین‌بردن زنگ‌زدگی استفاده می‌کرده‌اند.

برای اثرگذاری این اسپری‌ها، بر روی یک دستمال و یا پارچه‌ای نرم مقداری از این اسپری را بپاشید. سپس آن دستمال را به‌صورت دورانی روی خراشیدگی سرامیک بمالید. این اسپری تاثیری بر روی پولیش سرامیک ندارد و صرفا خراشیدگی‌ها را از بین می‌برد. توجه داشته باشید این اسپری بوی نفت شدیدی می‌دهد؛ پس زمانی از آن استفاده کنید که امکان باز گذاشتن در و پنجره‌های ساختمان را داشته باشید.

خمیر جوش‌شیرین

ابتدا در حد دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید. مخلوط به دست‌آمده را هم بزنید تا ماده‌ای خمیری شکل به دست آورید. خمیر به‌دست آمده نباید زیاد از حد شل باشد. خمیر را روی سطح بگذارید و دستمال نرمی را روی آن بکشید. با ازبین‌رفتن خراشیدگی‌ها، سطح را با دستمال تمیزی پاک کنید.

خمیردندان

خمیردندان نیز می‌تواند خط‌وخش روی سرامیک‌ها را از بین ببرد. کافی است مقداری از خمیردندان را روی سطح خش‌دار سرامیک بمالید و پس از اجازه دهید یک ربع استراحت کند. در نهایت آن را با دستمالی پاک کنید.

ازبین‌بردن خراش‌های ناشی از برخورد فلز با سرامیک

اگر در خانه به‌صورت تصادفی سرامیک توسط فلز خش بیفتد و یا خطی روی آن ایجاد شود، برای ازبین‌بردن آن می‌توانید مواد شوینده را امتحان کنید. به عنوان مثال گاهی اتفاق می‌افتد که سرامیک توسط چاقو خراشیده می‌شود. برای ازبین‌بردن آن سطح را به مدت 3 دقیقه با تمیزکننده خیس کنید. سپس شوینده را روی سرامیک مالش دهید. توجه داشته باشید که سرامیک‌های کف پس از ضربه‌خوردن در برابر خراش‌های فلز ممکن است استحکام خود را از دست بدهند و سست شوند. به همین سبب باید دقت داشته باشید که از حوله مرطوب آغشته به مواد شوینده استفاده کنید و مواد شوینده را مستقیما به کار نبرید.

ازبین‌بردن خراش‌های ناشی از برخورد فلز با سرامیک

جلوگیری از خراشیدگی سرامیک‌ها

  • در اغلب مواقع مراقب اصطکاک مستقیم و مکرر بین اجسام فلزی و سرامیک‌ها باشید.
  • مراقب باشید سرامیک برای مدت زمان طولانی با اسیدهای قوی در تماس نباشد.
  • دائما سطح آلوده سرامیک‌ها را با آب تمیز و شوینده‌های خنثی یا حلال آلی تمیز کنید.

جمع‌بندی

ایجاد خط‌‌وخش روی سرامیک‌ها به مرور زمان، امری نسبتا عادی است. دلایل این امر می‌تواند رد پایه‌های مبلمان خانه، برخورد اسباب‌بازی‌های کودک با سرامیک‌ها، برخورد اجسام فلزی تیز مانند چاقو به سرامیک، راه‌رفتن با کفش روی سرامیک، استفاده از مواد شوینده‌ی نامناسب، تمیزکردن سرامیک‌ها با برس‌های سیمی و غیره باشد.

نوشتن دیدگاه