در مورد ورق‌های گالوانیزه بیشتر بدانید

بهترین ورق گالوانیزه در مجتمع فولاد مبارکه، که یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی ایران محسوب می‌شود، تولید می‌گردد. از جمله محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به کلاف و ورق سرد، کلاف و ورق گرم، ورق‌های گالوانیزه کلاف سرد رنگی و... اشاره کرد. اگر قصد خرید ورق گالوانیزه با بهترین شرایط را دارید پیشنهاد می‌کنیم به سایت شهر آهن آنلاین مراجعه کرده و از جدیدترین قیمت آهن آلات مطلع شوید.

 در حال حاضر تولید یکی از بهترین ورق گالوانیزه ایران، در انحصار مجتمع فولاد مبارکه است. در ادامه مشخصات و ویژگی‌های ورق گالوانیزه با کیفیت را بررسی خواهیم کرد. یکی از سنگین‌ترین فلزات تولید شده در مجتمع‌های تولید فلزات، پایه‌های آهنی است، اما مقاومت آن در برابر خوردگی‌ها نسبت به سایر فلزها کمتر است. به همین علت، لازم است از این فلزات در برابر خوردگی‌های محیطی محافظت شود. برای این کار یک لایه محافظ روی این پایه‌ها قرار می‌دهند. از آنجا که هیچ گونه پوششی نمی‌تواند مقاومت پایه‌های فلزی در برابر خوردگی‌های محیطی را برای همیشه تضمین کند، برای این پوشش‌ها یک عمر مفید تعریف می‌شود در حال حاضر w3 بیشترین عمر مفید را نسبت به دیگر پوشش‌ها دارد.

 پوشش‌های آهن آلات به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

 انواع پوشش‌های آهن آلات از نظر جنس، شامل موارد زیر است: 

  •  پوشش‌های فلزی مانند گالوانیزه
  •  پوشش‌های عالی مانند رنگ پلاستیک
  •  پوشش‌های معدنی مانند سرامیک و شیشه

 استفاده از پوشش‌های محافظ روی پایه‌های آهنی جزو به صرفه ترین روش‌های محافظت از فولاد به شمار می‌آید. محافظت پوشش‌های گالوانیزه از سازه‌های آهنی به گونه ای است که از ورود مواد خورنده به زیر پوشش‌ها جلوگیری می‌شود. استفاده از روی جهت پوشش سازه‌های آهنی نیز به رفع خوردگی‌های ایجاد شده کمک خواهد کرد.

ورق گالوانیزه با کیفیت باید چه خواصی داشته باشند؟ مهم‌ترین خاصیتی که بهترین ورق گالوانیزه باید داشته باشد، قابلیت شکل پذیری است. دارا بودن این خاصیت در ورقه‌هایی که از آن‌ها برای تولید خودرو استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. پوشش‌های گالوانیزه باید به گونه ای باشند که هنگام شکل دهی از فولاد جدا نشوند، همچنین از نفوذ مواد خورنده در سطح فولاد جلوگیری نمایند. 

 یکی از عواملی که در حین فرآیند گالوانیزه در لایه‌های آلیاژی تاثیر می‌گذارد، ترکیب شیمیایی ورق است. ترکیب شیمیایی ورق در میزان مقاومت خوردگی آن تاثیر زیادی خواهد گذاشت، همچنین در تولید ورق‌ها باید به حضور کربن و سیلیکون در فلز توجه شود.

  پوشش‌های آهن آلات به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

فرآیند تولید ورق گالوانیزه

فرایند تولید ورق گالوانیزه به دو روش کلی انجام می‌شود: 

 گالوانیزاسیون گرم

  •  آماده سازی: ورق‌های فولادی ابتدا به طور کامل شستشو داده می‌شوند تا هرگونه آلودگی، چربی یا اکسید از سطح آن‌ها پاک شود. سپس برای حذف تنش‌های داخلی و افزایش انعطاف‌پذیری، ورق‌ها در کوره آنیل قرار می‌گیرند.
  • غوطه‌وری در حمام روی مذاب: ورق‌های آماده شده به داخل حمام مذاب روی فرو برده می‌شوند. در این مرحله، روی به طور متالورژیکی با سطح فولاد پیوند می‌خورد و یک لایه محافظ ایجاد می‌کند.
  • خنک‌کاری: پس از غوطه‌وری در حمام روی، ورق‌ها به آرامی خنک می‌شوند تا از ایجاد ترک در لایه محافظ جلوگیری شود.

 الکتروگالوانیزاسیون

  • آماده سازی: ورق‌های فولادی به طور کامل شستشو و چربی‌گیری می‌شوند.
  • آبکاری: ورق‌ها در یک محلول الکترولیتی حاوی یون‌های روی غوطه‌ور می‌شوند. با عبور جریان الکتریکی، یون‌های روی بر روی سطح ورق رسوب می‌کنند و یک لایه محافظ ایجاد می‌کنند.
  • خنک‌کاری و پرداخت: پس از آبکاری، ورق‌ها خنک و در صورت نیاز، عملیات پرداخت سطحی بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

 ورق‌های گالوانیزه چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

 به منظور قیمت گذاری ورق‌های گالوانیزه و سایر آهن آلات، بورس فلزات تشکیل شد. تا قبل از تشکیل بورس فلزات نحوه قیمت گذاری فلزات دستوری بود. تشکیل بورس فلزات به رفع مشکل کمبود نقدینگی کارخانجات کمک شایانی کرد. در صورتی که میزان تقاضای مشتریان برابر یا کمتر از عرضه باشد، قیمت محصولات تغییری نخواهد کرد، اما در صورتی که میزان تقاضای مشتریان نسبت به عرضه محصولات بیشتر باشد، عرضه کننده، عرضه محصولات خود را بیشتر خواهد کرد. در چنین شرایطی عرضه کننده به بازار رقابت وارد نخواهد شد. به این نوع عرضه، عرضه ثانویه می‌گویند.

 اگر همچنان میزان تقاضای مشتریان نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت‌های قابل قبولی برای محصولات تعیین می‌شود. در صورت پذیرش تقاضاها، میزان حداکثر عرضه تنظیم خواهد شد. اگر قیمت‌های تعیین شده مورد قبول مشتریان نباشد، بازار وارد چانه زنی می‌شود. در صورتی که نتیجه حاصل از این چانه زنی بر آن باشد که قیمت نهایی محصولات کمتر از قیمت پایه تعیین شود، رکود معاملاتی آن روز اعلام خواهد شد. در مجموع قیمت ورق گالوانیزه نیز درگیر این پیچ و تاب معاملات آهن خواهد بود.

  ورق‌های گالوانیزه چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

روش‌های خرید ورق گالوانیزه

 برای خرید ورق گالوانیزه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید: 

  • فروشگاه‌های محلی و آهن فروشی‌ها: معمولاً فروشگاه‌هایی که مواد ساختمانی و اجناس آهنی مانند ورق گالوانیزه را عرضه می‌کنند، در شهرها و مناطق مختلف وجود دارند. با مراجعه به فروشگاه‌های محلی می‌توانید نمونه‌های مختلف را مشاهده کرده و قیمت‌ها را مقایسه نمایید.
  • فروش آنلاین: بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مواد ساختمانی امکان سفارش ورق گالوانیزه را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های معتبر و قابل اعتماد این فروشگاه‌ها، ورق مورد نیاز خود را سفارش دهید و به آدرس خود ارسال کنید.
  • تماس با تولیدکنندگان مستقیم: در برخی موارد، ممکن است با تماس مستقیم با تولیدکنندگان و تامین کنندگان ورق گالوانیزه، قیمت‌ها را مقایسه کنید و معامله کنید. این روش ممکن است برای مقیمانی که در نزدیکی تولیدکنندگان هستند، مزیت داشته باشد.
  • خرید ورق گالوانیزه از بورس کالا: برای خرید ورق گالوانیزه از بورس کالا، ابتدا باید از طریق کارگزاری‌های مجاز کد بورسی دریافت کنید، سپس، از طریق سیستم معاملات بورس کالا، می‌توانید ورق گالوانیزه را خریداری کنید. در این سیستم، می‌توانید نماد مربوط به ورق گالوانیزه را جستجو کنید و سپس با توجه به قیمت‌ها و شرایط مختلف معامله، خرید خود را انجام دهید. بعد از انجام معامله، ورق گالوانیزه به حساب شما منتقل می‌شود و می‌توانید از طریق شرکت دارنده عضویت خود، اقدام به تحویل و دریافت ورق مورد نیاز خود کنید.

در هنگام خرید ورق گالوانیزه، حتماً به کیفیت و ضخامت ورق توجه کنید و مطمئن شوید که با استانداردهای مربوطه سازگار است. همچنین، قبل از خرید، قیمت‌ها را مقایسه کرده و بهترین گزینه را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید، بهترین راه برای خرید ورق گالوانیزه خرید از شرکت‌هایی است که به طور مستقیم با تولیدکنندگان در ارتباط هستند.

اگر قصد خرید بدون دردسر این محصول را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت شهر آهن ضمن اطلاع از آخرین قیمت‌های بازار، سفارش خود را نیز ثبت کنید. ضمن اینکه کارشناسان این فروشگاه اینترنتی آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره رایگان پیش از خرید هستند.

ایچیموکو چیست؟ آموزش 0 تا 100 اندیکاتور ایچیموکو

نوشتن دیدگاه