علت ترک‌خوردن سرامیک در گرمایش از کف

سرامیک‌های کف ساختمان معمولا باید دوام بیشتری داشته باشند. در گرمایش از کف نیز باید از سرامیکی با جنسی مقاوم در برابر گرما استفاده شود. با این ‌وجود گاهی شاهد ترک‌ خوردن و حتی شکستن سرامیک‌ها در گرمایش از کف هستیم. در این موارد نیاز به جستجوی علت و رفع آن است. در این مطلب به بررسی علت ترک ‌خوردن سرامیک‌ها در گرمایش از کف می‌پردازیم. اگر شما نیز با این مسئله روبه‌رو هستید، با ما همراه باشید.

عدم رعایت استانداردها و ترک‌خوردن سرامیک گرمایش از کف

سرد و گرم شدن بیش از حد سرامیک‌ها یکی از دلایل ترک ‌خوردن آن‌ها است. در این میان گرمایش از کف نیز گاهی دلیل این ترک ‌خوردگی می‌شود. برای جلوگیری از این ترک‌ خوردگی رعایت نکات و استانداردهایی در هنگام اجرای سیستم گرمایش از کف، سبب جلوگیری از ایجاد خسارت می‌شود.

یکی از استاندارهای لازم که رعایت آن برای جلوگیری از ترک سرامیک‌ها نیاز است، ایجاد یک درز انبساطی بر روی سرامیک است. ایجاد این درز در هنگام انبساط و انقباض کف‌پوش‌ها، از ترک ‌خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه‌ی آن نیز آسیبی به کف‌پوش‌ها وارد نمی‌شود.

مورد دیگری از استانداردهای لازم برای سیستم گرمایش از کف آن است که پس از بتن‌ریزی بر روی سیستم گرمایش از کف، در حدود دو روز دمای سیستم نباید به زیر ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بیاید. قرارنگرفتن کف‌پوش‌ها تا یک هفته پس از اجرای آن‌ها در مقابل بارهای سنگین نیز از جمله استاندارهای دیگری برای اجرای سیستم گرمایش از کف است.

به‌صورت کلی بهتر است در هنگام انتخاب سرامیک‌های گرمایش از کف، چگالی آن‌ها را هم فارغ از رنگ و طرح در نظر داشت. سرامیک‌هایی با چگالی بیشتر برای سیستم‌های گرمایش از کف مناسب‌ترند. البته چگالی بیشتر نباید موجب شود ضخامت سرامیک و کف‌پوش بیش از ۱۸ میلی‌متر باشد.

سرامیک مناسب برای سیستم گرمایش از کف باید مقاومت بالایی در برابر گرما و تغییرات دمایی داشته باشد. دمای بالا، رطوبت موجود در بافت سرامیک‌ها را از میان می‌برد. این‌گونه روند آسیب‌دیدن بافت سرامیک‌ها تسریع می‌شود. به همین سبب در هنگام‌ انتخاب سرامیک مناسب برای اجرا بر روی سیستم گرمایش از کف باید به بافت و ساختار سرامیک توجه ویژه‌ای شود.

عدم رعایت استانداردها و ترک‌خوردن سرامیک گرمایش از کف

علت ترکیدن سرامیک کف خانه

به غیر از سیستم گرمایش از کف، دلایل متعدد دیگری وجود دارند که هرکدام از آن‌ها سبب ترک‌ خوردن سرامیک کف خانه می‌شوند. اگر ترک بر روی سطح سرامیک ایجاد شده باشد، می‌توان آن را نتیجه‌ی برخورد جسم سخت با سرامیک دانست؛ اما ترک‌های نامحسوس و یا بالا آمدن سرامیک و بادکردن آن، در اغلب اوقات دلایلی زیرساختی دارد که باید حتما بررسی و رفع شود. در ادامه برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم:

  • نشت ساختمان

نشت ساختمان علت ترک ‌خوردگی دیوارها و کف ساختمان است. ترک ‌خوردگی می‌تواند زمانی رخ دهد که مصالحی بی‌کیفیت در بنای ساختمان به ‌کار رفته باشد. البته نشت ساختمان علائمی دیگر هم دارد و تنها با ترک ‌خوردگی کف و سرامیک نمی‌توان گفت ساختمان نشت کرده است.

  • تحمل وزن بار زیاد

تحمیل وزن‌های زیاد اجسامی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، کمد و دیگر لوازم سنگین خانه به سرامیک‌های کف، می‌تواند عامل ترک‌ خوردن آن‌ها باشد. البته در یک شرایط استاندارد نباید چنین اتفاقی برای سرامیک‌ها رخ دهد. تولیدکنندگان سرامیک موظف به انجام تست‌های استحکام هستند. استفاده از سرامیک‌های باکیفیت برای کف نیز از ایجاد این ترک‌ها جلوگیری‌ می‌کند.

  • تغییر دمای بیش از حد سرامیک

زمانی که سرامیک در معرض تغییرات دمایی بیش از حد قرار گیرد، با انبساط و انقباض‌های دائمی دچار ترک‌خوردگی می‌شود. این اتفاق برای سرامیک‌های در مجاورت لوله‌های بخاری و یا اتصالات آب گرم رخ می‌دهد.

علت ترکیدن سرامیک کف خانه

  • استهلاک سرامیک

گاهی با گذشت سالیان متعدد از ساخت ساختمان و یا بازسازی آن، مصالح به‌ کار رفته در ساختمان، دوام و مقاومت خود را از دست می‌دهند. سرامیک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با گذشت زمان، سرامیک رطوبت و مقاومت خود را از دست می‌دهد و امکان ترک‌ خوردن و آسیب‌ دیدگی آن افزایش پیدا می‌کند.

در این مطلب به بررسی دلایل ترک‌خوردن سرامیک در اثر گرمایش از کف و دیگر عوامل آن پرداختیم. با رعایت مجموعه‌ای از استانداردها همچون چگالی، جنس و ضخامت سرامیک می‌توان احتمال ترک‌ خوردن آن را در برابر سیستم گرمایش از کف کاهش داد. از دیگر عواملی که سبب ترک‌ خوردن سرامیک‌ها می‌شوند می‌توان به نشتی ساختمان، عمر زیاد سرامیک ساختمان، تغییرات دمایی بیش از حد سرامیک‌ها اشاره کرد.

 

نوشتن دیدگاه