روش پاک‌کردن دوغاب از روی موزاییک

دوغاب محلولی از سیمان است که برای درزگیری میان موزاییک‌ها و سرامیک از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از دوغاب لکه‌هایی بر روی موزاییک باقی می‌ماند. وجود این لکه‌ها نما را زشت و زننده می‌کند و از یکنواختی می‌اندازد. به همین سبب در این مطلب روش‌هایی را برای پاک‌کردن لکه‌های دوغاب از سطح موزاییک معرفی می‌کنیم. اگر شما نیز با این مسئله مواجه هستید، با ما همراه باشید.

معرفی 3 روش پاک‌کردن لکه دوغاب از روی موزاییک

در ادامه سه روش استفاده از مواد طبیعی و شیمیایی برای پاک‌کردن دوغاب از سطح موزاییک را معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از جوش‌شیرین و نمک

جوش‌شیرین ماده‌ای طبیعی است که برای پاک‌کنندگی در خانه کاربرد بسیاری دارد. یکی از کاربردهای آن از میان ‌بردن لکه‌های دوغاب از سطح موزاییک است. برای اثرگذاری بهتر ابتدا جوش‌شیرین را با سرکه سفید مخلوط کنید. باید به محلولی خمیر مانند دست پیدا کنید. در ادامه خمیر ترکیبی را روی لکه‌های بگذارید. یک ربع تا نیم ساعت به آن اجازه استراحت بدهید. پس از آن محلول را پاک کنید.  

  • استفاده از سفیدکننده اکسیژنه

این محلول شیمیایی است. به همین علت بهتر است استفاده از آن را تا نتیجه ‌ندادن روش‌های طبیعی به عقب بیندازید. برای این روش یک پیمانه سفیدکننده اکسیژنه را با یک پیمانه آب، به ‌صورت برابر، مخلوط کنید. ترکیب آن‌ها خمیری چسبناک می‌شود. خمیر را با یک فرچه خشک بر روی لکه‌های دوغاب بکشید. پس از یک ربع می‌توانید با پارچه‌ای تمیز محلول را از روی لکه‌ها پاک کنید.

  • ترکیب آب و پودر لباسشویی

ترکیب آب و پودر لباسشویی می‌تواند ترکیبی مفید و اثرگذار برای از میان ‌بردن لکه‌های دوغاب باشد. پودر لباسشویی به سبب خاصیت ضدلک و سفیدکننده‌ای که دارد در از بین ‌بردن لکه‌ها موثر است.

معرفی 3 روش پاک‌کردن لکه دوغاب از روی موزاییک

بایدها و نبایدهای پاک‌کردن دوغاب از روی سرامیک

برای پاک‌کردن لکه‌های دوغاب، رعایت مجموعه‌ای نکات به منظور از بین‌ نرفتن بندکشی موزاییک و حتی جلوگیری از خسارت به موزاییک نیاز است.

در ابتدا بهتر است که دوغاب به ‌صورت اصولی بر روی موزاییک‌ها قرار بگیرد و موزاییک‌ها استاندارد بندکشی شوند. این‌گونه لکه‌های کمتری بر روی سطح موزاییک باقی می‌ماند.

بهتر است از به‌کاربردن مواد شیمیایی قوی برای پاک‌کردن لکه‌ها خودداری کنید. ابتدا مواد طبیعی و خانگی را امتحان کنید. استفاده از یک شوینده معمولی به همراه برس می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را پاک کند. در صورت عدم اثرگذاری این مواد، به سمت مواد شیمیایی بروید.

برای پاک‌کردن لکه‌های دوغاب از روی موزاییک از پشم فولادی استفاده نکنید. پشم فولادی می‌تواند لکه‌ها را پاک کند؛ اما مقداری از دوغاب بندکشی را نیز از بین می‌برد. از معایب دیگر پشم فولادی این است که موزاییک اطراف محل اتصال دوغاب را خراش می‌دهد.

ابزارهایی مانند کاردک برای پاک‌کردن لکه‌های دوغاب مناسب نیستند. استفاده از یک برس یا اسفنج بهتر است و تاثیر بیشتری هم دارد. در ابتدای کار از لوازمی استفاده کنید که کمتر ساینده هستند تا به موزاییک آسیبی وارد نشود.

نگذارید لکه‌ها بر روی سرامیک خشک شوند. در همان ابتدا، پس از اتمام بندکشی لکه‌ها را پاک کنید. با خشک ‌شدن آن‌ها، فرایند پاک‌کردن لکه‌ها نیز سخت‌تر می‌شود.

بایدها و نبایدهای پاک‌کردن دوغاب از روی سرامیک

پاک‌کردن سیمان خشک شده

پاک‌کردن سیمان خشک شده از روی سطوحی مانند موزاییک و یا سرامیک دردسری دیگر است. برای پاک‌کردن آن نیز روش‌هایی وجود دارد.

یکی از روش‌های پاک‌کردن سیمان از روی موزاییک استفاده از آب و برس سیمی است. ابتدا باید بگذارید سیمان خیس بخورد. پس از آن با برسی سیمان‌ها و لکه‌های آن را پاک کنید.

روش بعدی استفاده از سرکه سفید است. سرکه ماده‌ای طبیعی اما اسیدی است. این ماده می‌تواند به نرم‌شدن سیمان خشک شده کمک کند. برای اثرگذاری آن باید سرکه را روی سیمان بریزید. پس از آن بگذارید نیم ساعت روی لکه باقی بماند. در ادامه به راحتی لکه سیمان با یک برس پاک می‌شود.

روش دیگر استفاده از اسید کلریک است. این ماده می‌تواند سیمان را به ‌صورت موثری پاک کند. به نحوی که دیگر اثری از لکه‌های آن باقی نماند. در هنگام استفاده از آن مراقب آسیب به سطح موزاییک باشید.

در این مطلب روش‌های پاک‌ کردن دوغاب از روی موزاییک و از میان ‌بردن لکه‌های سیمان را معرفی کردیم. برای از بین بردن لکه‌های دوغاب می‌توانید از سه روش استفاده از جوش‌شیرین، سفیدکنننده هیدروژنه و ترکیب پودر لباسشویی و آب استفاده کنید. برای پاک کردن لکه‌های سیمان از روی سطوح، راه‌حل استفاده از اسیدکلریک، سرکه سفید، آب و برس سیمی موثر هستند.

 

 

 

نوشتن دیدگاه