چسب بتن چیست؟ | قیمت | انواع | طرز تهیه

چسب بتن یکی از افزودنی‌های پراهمیت در صنعت بتن است که برای مصارف مختلف مانند ترمیم بتن، آب بندی کردن بتن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول معمولاً برای افزایش مقاومت شیمیایی و فیزیکی استفاده می‌شود. چسب بتن در دو دسته‌بندی کلی چسب‌های لاتکس و اپوکسی تقسیم بندی می‌شوند که هر یک کارایی مخصوص به خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به چسب بتن، طرز تهیه و انواع مختلف آن اشاره کنیم. به همین دلیل اگر قصد دارید در موارد مختلف از چسب بتن استفاده کنید در این مقاله با ما همراه باشید.

چسب بتن چیست؟

چسب بتن همانطور که از نامش پیداست محصولی بر پایه مواد اکریلیکی است که برای بالا بردن مقاومت محصولات مختلف در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این محصول در صنایع ساختمانی باعث بالاتر رفتن مقاومت و چسبندگی مصالح ساختمانی می‌شود و کیفیت ساختمان سازی را افزایش می‌دهد. چسب بتن به دلیل خاصیت روان کنندگی، سخت کنندگی و آب بندی در صنعت ساختمان سازی، به خصوص در محل‌هایی که نیاز به آب بندی احساس می‌شود، استفاده می‌شود.

در مواردی که ساختمان‌های قدیمی دچار خوردگی و فرسودگی شده باشند، می‌توان از چسب بتن برای بازسازی و مرمت بنا استفاده کرد. سطوح و بناهای بتنی به دلایلی مانند میزان رطوبت بالا، خوردگی در اثر زمان، فشار تحمیل شده روی سطوح و یا سایر اتفاقات دچار خوردگی می‌شوند، در این گونه موارد می‌توان با استفاده از چسب بتن تا حدود زیادی خوردگی‌ها و مشکلات را از بین برد و بناهای بتنی را کاملاً بازسازی و مرمت نمود و طول عمر آنها را تا حدود زیادی بالاتر برد.

در برخی از موارد برای کاشی کاری و سرامیک کاری به جای چسب سرامیک و کاشی از چسب بتن استفاده می‌شود. استفاده از این چسب برای کاشی کاری و سرامیک کاری مزایای مختلفی دارد. برای مثال یکی از مهمترین مزایای استفاده از چسب بتن برای کاشی کاری و سرامیک کاری، مقاومت بسیار بالای این محصول در برابر رطوبت است. همین موضوع باعث می‌شود از چسب سرامیک برای کاشی کاری و سرامیک کاری سرویس بهداشتی و حمام استفاده شود‌. در مواردی مانند چسباندن سنگ‌های نما می‌توان از چسب بتن استفاده کرد. استفاده از این نوع از چسب در بنای ساختمان باعث می‌شود سنگ‌های نمای ساختمان ریزش نداشته باشند. این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است: اولا نمای ساختمان مانند روز اول عالی و بی‌نقص باقی می‌ماند و دوما سنگ‌ها روی سر افراد سقوط نمی‌کنند‌.

چسب بتن چیست؟

انواع چسب بتن

چسب بتن در ۵ نوع کلی در بازار موجود است:

  • امولسیون لاتکس

 امولسیون لاتکس به صورت امولسیون‌های روغن در آب در بازار موجود هستند. برخی از انواع این امولسیون‌ها به صورت ترکیبات ۵۰ درصدی از آب و روغن در بازار یافت می‌شوند، در حالی که برخی دیگر مقاومت بالاتری در برابر آب دارند.‌ از آنجایی که تمامی امولسیون‌ها با بتن سازگاری ندارند، برای استفاده از این محصول در ترکیبات بتنی حتماً باید با یک متخصص مشورت شود.

  • لاتکس اکریلیک

لاتکس اکریلیک محصولی به رنگ سفید شیری است که تقریباً ۴۵ درصد از ترکیبات آن از مواد جامد تشکیل می‌‌شود. این نوع از لاتکس‌ها معمولاً برای چسباندن بتن‌های قدیمی به سطح بتن‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر این محصول در برخی از ترکیبات سیمانی SBR کاربرد دارد. برای استفاده از این نوع چسب بتن می‌توان آن را با استفاده از جارو، اسپری، غلطک و غیره روی سطح مورد نظر، مورد استفاده قرار داد.

  • لاتکس استایرن بوتادین

لاتکس استایرن بوتادین محصولی سفید رنگ و شیری است که از ۵۵ درصد مواد جامد تشکیل شده است. این محصول نسبت به لاتکس اکریلیک مقاومت و دوام بیشتری دارد، اما ممکن است در زمان ماندگاری طولانی سفت شود. لاتکس استایرن بوتادین علاوه بر استفاده شدن در چسباندن بتن‌های قدیمی به بتن‌های جدید، برای چسباندن لایه‌ای گچ در مدت زمان ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع چسب بتن

  • لاتکس پلی وینیل استات

لاتکس پلی وینیل استات نوعی چسب ساختمانی است که از رزین مصنوعی پلیمریزاسیون تولید شده است. این محصول به صورت کلی در دو دسته‌بندی قرار داده می‌شود:

  1. PVA امولیسیون پذیر: از این محصول برای ایجاد لایه جدید در سطح بتن استفاده می‌شود.
  2. PVA امولیسیون ناپذیر: از این محصول برای چسباندن لایه‌های بتن به یکدیگر استفاده می‌شود.
  • رزین اپوکسی

مهمترین و پرکاربردترین نوع چسب بتن رزین اپوکسی است. این محصول برای ترکیباتی با قطعات بالا و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت چسبندگی بالا، استحکام فشاری قوی، افزایش مقاومت شیمیایی و سایر خصوصیات منحصر به فرد این محصول، باعث استفاده بی‌شمار رزین اپوکسی در صنعت ساختمان سازی شده است.  

چسب رزین اپوکسی برای چسباندن بتن‌های جدید به بتن‌های قدیمی، چسباندن بتن به فولاد، ترمیم بتن، جلوگیری از ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن بتن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مشکلاتی که در این نوع از چسب بتن با آن مواجه هستیم، شکنندگی بالای چسب رزین اپوکسی است. در سال‌های اخیر با استفاده از فرمولاسیون پیشرفته این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است. قیمت چسب سیمان رزین اپوکسی نسبت به سایر انواع چسب‌های سیمان بالاتر است، که این مورد نیز خود یکی از مشکلات این نوع از چسب سیمان به شمار می‌رود.

انواع چسب بتن

طرز تهیه چسب بتن

برای تهیه چسب بتن در صورتی که مقدار چسب بتن مورد نیاز کمتر از ۲۵ کیلوگرم باشد، می‌توان آن را با دست هم زد در غیر این صورت باید آن را با استفاده از ماشین آلات صنعتی هم زد تا به صورت کامل چسب بتن با سایر مواد مانند سیمان ترکیب شود. مدت زمان هم زدن مورد نیاز چسب بتن در حدود یک دقیقه است. برای درست کردن چسب بتن در ابتدا باید ماسه و سیمان را با یکدیگر ترکیب نمود، سپس چسب بتن را با مواد مورد نظر ترکیب کرد و به مدت یک دقیقه هم زدن را ادامه داد. این ترکیب پس از مدت زمان کوتاهی قابل استفاده است و می‌توان آن را در محل‌های مورد نظر استفاده کرد.

برای اجرای چسب بتن باید با استفاده از ماله‌های دندانه‌دار چسب را روی محل مورد نظر اجرا کرد. برای این منظور در ابتدا لایه‌ای نازک از چسب بتن را در محل مورد نظرتان بمالید و سپس با استفاده از ماله دندانه‌دار آن را در سطح پخش کنید و کاشی و سرامیک را در محل بچسبانید.

به صورت کلی درست کردن چسب بتن برای کاربردهای مختلف متفاوت است. برای مثال اگر بخواهید چسب بتن را برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده کنید، میزان ترکیبات مورد نیاز برای چسب سیمان با زمانی که قرار است چسب سیمان برای مواردی مانند بندکشی و یا چسباندن لایه‌های ضخیم استفاده شود، متفاوت خواهد بود.

 

نوشتن دیدگاه