رزین اپوکسی

احتمالا تا به حال نام رزین اپوکسی را شنیده اید. این ماده که در صنایع مختلفی از جمله ساخت زیورآلات، ایجاد پوشش مقاوم، کفپوش و ... کاربرد دارد، می تواند از ترکیب دو جزء ساخته شود. رزین های اپوکسی به واسطه عملکرد بسیار مناسبی که از خود نشان می دهند، می توانند کاربردهای مختلفی نیز در صنایع داشته باشند. این متریال با فرمولاسیون قابل تغییر و رنگ بندی متنوع، قابلیت اجرا در هر محیطی را دارند. در واقع می توان آن ها را به عنوان پوشش دهنده مقاوم در صنایع مختلف، تزئینات دکوراسیون داخلی و ساخت زیورآلات استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با رزین اپوکسی و عملکرد آن این مقاله را بخوانید.

رزین اپوکسی چیست

تعریف های مختلفی درباره رزین اپوکسی وجود دارند؛ اما ساده ترین تعریفی که می توانیم بیان کنیم، این است که رزین اپوکسی یک ماده دو جزئی بوده که از دو جزء A و B تشکیل می شود. جزء A در واقع همان رزین اپوکسی و جزء B هاردنر است. نحوه ترکیب اپوکسی و هاردنر با نسبت های مختلفی انجام می شود تا در نهایت بتوان به خواص مکانیکی مختلف رسید. هاردنر و اپوکسی باید با یکدیگر ترکیب شوند تا یک ساختار شیمیایی مقاوم به خود بگیرند. این ماده در ابتدا فرم مایع دارد و روی سطوح مختلف به صورت شفاف قابل اجرا است. اما به مرور زمان خشک می شود و بافت بسیار سختی به خود می گیرد.

رزین اپوکسی چیست

رزین اپوکسی به عنوان یکی از متریال های بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف شناخته می شود. ویژگی های عالی و قدرت مکانیکی خوب این محصولات باعث شده تا به یک انتخاب بسیار خوب برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل شوند. در ادامه با ویژگی های برتر این محصول آشنا می شوید.

  • چسبندگی بسیار بالا به سطح: با این ویژگی می توان اپوکسی رزین را روی سطوح مختلف اجرا نمود و شاهد چسبندگی بسیار بالای آن ها بود.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر اسید و قلیا: مواد قلیایی و اسیدی اگر روی رزین اپوکسی ریخته شوند، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان خواهند داد.
  • تحمل فشار بالا: رزین اپوکسی قدرت تحمل فشار زیادی دارد. نه تنها می توانید پایه های مبل و محصولات چوبی و منزل را روی آن ها قرار دهید، بلکه امکان اجرای این کفپوش ها در پارکینگ های مسکونی و تجاری نیز وجود دارد. چون آن ها قدرت تحمل فشار لاستیک را دارند.
  • عدم جرم گرفتن: رزین اپوکسی به راحتی جرم نمی گیرد. این موضوع نگهداری از این محصول را به نسبت ساده‌تر می کند.
  • عدم رسانایی الکتریسیته: عدم انتقال الکتریسیته (عایق بودن الکتریکی) از جمله مهم ترین ویژگی های رزین اپوکسی است. هر چقدر رسانایی الکتریسیته کاهش پیدا کند، می توان آن را با امنیت بیشتری استفاده کرد.
  • تنوع رنگی بالا: اپوکسی رزین تنوع رنگی بسیار بالایی دارد. به همین خاطر می توان آن را برای هر فضایی مورد استفاده قرار داد.
  • ضد حریق: اپوکسی ضد حریق است و مقاومت بالایی در برابر مواد آتش زا از خود نشان می دهد. به همین خاطر در برابر دماهای بالا نیز مقاومت خواهد کرد.
  • لیز شدن کمتر: پوشش اپوکسی به راحتی لیز نمی شود. از این رو می توان آن را برای اجرا در کف نیز انتخاب خوبی دانست.
  • قابلیت اجرای متنوع: می توانیم بگوییم که هیچ محدودیتی برای اجرای اپوکسی وجود ندارد. با ذوق و هنر فرد اجرا کننده، این رزین ها با سبک ها، طرح های سه بعدی و زیبا قابل اجرا هستند.

رزین اپوکسی چیست

رزین اپوکسی بر اساس فرمولاسیون و درصد ترکیب دو جزء می تواند در بازه های زمانی مختلف خشک و قابل استفاده باشد. خشک شدن اولیه و نهایی این پوشش متفاوت است. به طوری که اپوکسی پس از گذشت چند ساعت تا یک روز به صورت اولیه خشک می شود. اما در نهایت حدود یک هفته زمان می برد تا کل این پوشش خشک شود و دو جزء یعنی هاردنر و رزین اپوکسی به طور کامل با یکدیگر واکنش شیمیایی نشان دهند و سخت گردند.

قیمت هر کیلو رزین اپوکسی

رزین اپوکسی با وجود اینکه ویژگی های بسیار عالی از خود نشان می دهد، جزء متریال های گران قیمت نیست. قیمت هر کیلو رزین اپوکسی بسته به برند تولید کننده و نوع هاردنر استفاده شده می تواند متفاوت باشد. دقت کنید که حتما هنگام خرید، اپوکسی و هاردنر را به صورت همزمان خریداری نمایید. چرا که عملا زمانی می توان از این محصولات استفاده کرد که به درستی با یکدیگر ترکیب شده باشند. قیمت هر کیلو رزین اپوکسی را می توانید از مراکز فروش و تولید کننده این محصولات استعلام بگیرید.

 

نوشتن دیدگاه